Інклюзивне навчання

Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).

Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.

Інклюзивне навчання:

· Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.

· Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.

· Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.

Основа інклюзивного навчання

Всі учні:

· Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.

· Мають індивідуальні здібності й особливості.

· Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.

· Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.

· Пізнають скрізь.

Хто такі діти з особливими потребами?

Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.

Що таке інвалідність?

«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.

· Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства.

· Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх.

· Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.

З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі. Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних соціально – економічних обставинах.

Наше бачення інклюзивного навчання

Інклюзивне навчання означає, що всі учні отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що учень не може залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.

Якщо система освіти є інклюзивною, це не означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми характеристиками в окремих класах на цілий день або пів дня. В інклюзивному класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони навчалися разом. Інклюзивне навчання не розділяє учнів у класі.

Переваги інклюзивного навчання.

Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:

· Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.

· Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.

· Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.

· Залучати батьків в процес навчання і життя школи.

· Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.

· Створювати дружні стосунки з іншими дітьми

· Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.

Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання.

· Приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя.

· Надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами, їх одноліткам та вчителям в разі потреби.

· Дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може.

· Створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі.

· Переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини.

· Сприяти сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації

· Сприяти підготовці вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання.

· Формувати команду – директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі.

· Підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.

Кiлькiсть переглядiв: 25

Коментарi