Автор :
директор НВК
Нянченко З.П.
Виховна система дошкільного закладу та школи І ступеня — це цілісна структура, яка сприяє успішній діяльності вихованців дошкільної групи та учнів 1- 4 класів .
Пріоритетними у виховній роботі є: реалізація особистісно орієнтованого підходу в навчально-виховному процесі; прилучення дітей до національної культури; збереження морального, фізичного, соціального та психічного здоров'я дітей; виховання патріотизму, громадянських якостей особистості; формування правового світогляду дошкільників та учнів початкових класів ; забезпечення педагогічних умов для соціалізації дітей, виховання в них життєвої компетентності.
Головна мета цієї Програми — створення умов для ефективної соціалізації; зміцнення психологічного, духовного, соціального й фізичного здоров'я; особистісної зрілості та життєвої компетентності дитини дошкільного та молодшого шкільного віку.
Завдання Програми:
1. Формування у дітей дошкільного віку та молодших школярів розвиненої соціальної мотивації, позитивного соціального досвіду та соціальної компетентності:
— формування національної гідності і самосвідомості, патріотичних почуттів ;
— мінімальне оволодіння комунікативною діяльністю, конструктивне поєднання власних і зовнішніх ресурсів само- та взаємодопомоги в суспільному житті;
— здатність брати відповідальність за певну діяльність, поведінку, вчинки, оточуюче довкілля;
— виховання культури та гармонійних відносин з природою;
— співробітництво, ініціатива, активна участь у соціальному житті, відкритість світові;
— вміння будувати ефективні взаємини;
— виховання любові до рідної мови і культури, повага до національно-культурних, духовних цінностей;
— утвердження принципів загальнолюдської моралі;
— здатність дітей спиратися на свої права в реальному житті, захищати себе, своїх друзів.
2. Формування особистісної компетенції:
— формування потреби в отриманні нових динамічних знань та застосуванні їх на практиці;
— розвиток творчого мислення, здібностей і талантів;
— формування позитивного "Я-образу" як системи трьох складових: когнітивної, оцінної та поведінкової;
— здатність до самопізнання, саморегуляції, самовиховання, саморозвитку, самонавчання, самостійності та самореалізації;
— формування мотивації на збереження та зміцнення психологічного, духовного та фізичного здоров'я; свідомого вибору здорового способу життя.
Головним у роботі за Програмою є принцип надання можливості дитині дошкільного віку та молодшому учневі:
— набути позитивного власного досвіду пізнання довкілля на конкретних творчих справах шляхом організованого співробітництва та взаємодії, у сюжетно-рольових іграх, конкурсах, змаганнях;
— розкрити свої творчі здібності, отримати необхідну допомогу та підтримку;
— формувати в собі риси зрілої, компетентної особистості.
Принципи реалізації Програми "П’ятьох сходинок”:
— принцип природовідповідності;
— принцип системності й неперервності;
— принцип культуровідповідності;
—діяльнісний принцип;
— принцип цілісності у вихованні;
— принцип співробітництва за наявності спільної мети;
— принцип гуманізації та демократизації.
Очікувані позитивні результати.
Реалізація Програми “П’ятьох сходинок“ передбачає:
1. Наявність умов для гармонійного розвитку особистості дошкільника та учня початкової школи, їх соціальної зрілості та компетентності.
2. Сформованість у вихованців цілої низки позитивних рис і якостей:
— розвиненість пізнавальної та мотиваційної сфер;
— розвиток довільності в різних сферах (руховій, емоційно-вольовій, у сфері спілкування, у поведінці) згідно з віковими нормами;
— уміння дотримуватися певних норм і правил;
— узгодженість загальнолюдських і національних морально-духовних цінностей;
— зниження рівня невпевненості, почуття незахищеності, неповноцінності, агресивності, конфліктності, тривожності, замкненості;
— розвинена емпатія, почуття доброти, товариськості;
— нормальне самосприйняття та позитивний "Я-образ", конструктивне ставлення до себе; адекватна самооцінка й адекватний рівень домагань;
— усвідомлення своєї унікальності й унікальності будь-якої людини; активна працездатність, працелюбність;
— здатність до самореалізації;
— вміння будувати ефективні взаємини, соціально орієнтована комунікативність;
— адаптивність як здібність;
— вміння спиратися на свої права в реальному житті ,захищати себе та своїх друзів;
— фізична розвиненість, ставлення до свого здоров'я як до соціальної цінності.
3. Психологічну готовність і практичний досвід здійснення особистісного вибору з притаманним зрілій компетентній особистості вмінням передбачати кінцевий результат своїх дій і вчинків; брати на себе відповідальність за слова, дії, вчинки, поведінку.
Основна мета. Сприяння збереженню та зміцненню психологічного здоров'я, адаптивній соціалізації, особистісній компетенції.
Основні завдання.
1. Вивчення індивідуальних особливостей дошкільників та молодших школярів, їхніх інтересів, нахилів, здібностей (спостереження; бесіди; анкетування; метод зіткнення поглядів; метод ранжування; метод соціометричного вибору; методи оцінювання вибору; вивчення поведінки дітей у певній педагогічній ситуації, аналіз продуктів дитячої творчості).
2. Формування поняття "свого Я", його цілісного зв'язку з іншими "Я" та об'єктами природи; актуалізація індивідуального досвіду.
3. Створення умов для успішного самоствердження кожного вихованця у різних видах діяльності та суспільних норм поведінки; отримання кожним соціального статусу в середовищі однолітків ("потреба в повазі, визнанні"); усвідомлення своєї унікальності й унікальності будь-якої людини.
4. Виховання позитивної самооцінки.
5. Створення умов для опанування рефлексії як засобу самопізнання, здібності концентрувати свідомість на самому собі, внутрішньому світі та своєму місці у стосунках з іншими.
6. Навчання дітей прийомів саморегуляції.
7. Формування потреби в саморозвитку, самозмінах, що підштовхує до наступної самореалізації.
8. Створення сприятливого морально-психологічного клімату, продуктивних міжособистісних стосунків у колективі, тобто забезпечення умов захищеності кожного.
9. Створення оптимальних моделей стосунків у системі " педагог— вихованець - дитячий колектив".
10. Підвищення ступеня адаптованості дітей.
11. Сприяння розвитку довільності в різних сферах (емоційній, у поведінці, у сфері спілкування).
Основні форми реалізації:
— бесіди;
— години спілкування;
— рольові ігри;
— психогімнастичні ігри "Моє ім’я ", "Мій характер", "Я — дівчинка",
"Я - хлопчик", "Розкажи мені про мене", "Я в люстеречку", "Познайомлю вас з собою", "Ми такі схожі, ми такі різні";
— дискусійні ігри (з урахуванням вікових особливостей);
— спрямоване малювання;
— релаксаційні хвилинки;
— створення казок;
— ігри-імітації, ігри-перевтілювання;
— психологічні ігри-вправи, спрямовані на зниження агресії, тривоги, розв'язання проблем і конфліктів; підвищення рівня впевненості в собі, самоповаги, самооцінки, саморегуляції, довіри, співчуття, внутрішньої компетенції: "Нічний потяг", "Шлях довіри", "Конференція тварин", "Як знайти друга", "Серце колективу";
— самовизначення за допомогою кольору;
— експрес-діагностика емоційного стану дітей "Настрій";
— творчі колективні роботи: виготовлення книжок-саморобок, випуск газети з творами дітей, наприклад: "Моє улюблене..." (іграшка, казка, солодощі тощо); "Мій друг"; "Акваріум бажань".
Підсумок роботи за програмою: свято "В слові “ Ми “ – сто тисяч “Я” “.
Творча програма “ Сходинка захисту моїх прав”
Основна мета. Захист прав дитини, забезпечення виконання нормативно- законодавчої бази, щодо дотримання прав дітей в освітньому закладі та родині.
Основні завдання.
— виховання поваги до Конституції, державної символіки;
— ознайомлення дітей з правилами людини, тобто їх особистими правами, як основою соціалізації, підготовки до дорослого життя;
— формування у дітей моральних уявлення про права людини, гуманістичне ставлення до навколишнього світу;
— навчання аналізувати ситуації з власного життя та пригоди казкових персонажів щодо прав дитини;
— заохочення дітей спиратися на свої права в реальному житті, захищати себе, своїх друзів;
— розвиток навички правової поведінки;
— формування навичок, що сприяють продуктивній соціалізації та профілактиці шкідливих звичок;
— закріплення уявлень про міжнародні вимоги до збереження миру на планеті Земля.
Основні форми реалізації
• Традиційні, комплексні та інтегровані заняття.
• Моделювання та проектування.
• Трудова діяльність та різні види ігор.
• Вирішення проблемних завдань та ситуацій.
• Спостереження .
• Театралізована діяльність.
• Тренінги.
• Читання творів художньої літератури та бесіди за ними.
• Рольове програвання бажаної поведінки в різних життєвих ситуаціях.
• Вправи в тому числі на самопізнання).
• Використання «ситуацій успіху».
• Алгоритми.
• Образотворча діяльність.
• Обмірковування та програвання заданих ситуацій.
• Кросворди та ребуси (розгадування).
• Анкетування та діагностика.
• Дні відчинених дверей.
• Перегляд та аналіз фрагментів мультиплікаційних фільмів з наступним моделюванням нових версій.
• Дискусії.
• «Піраміда запитань».
Підсумок роботи за програмою: свято “ Мої права”
Основна мета. Формування усвідомленої потреби зміцнення духовного здоров'я в системі загальнолюдських цінностей; стійких моральних якостей, потреб, почуттів, навичок і звичок поведінки на основі засвоєння норм та принципів моралі.
Основні завдання:
— формування національної гідності, свідомості, людської гідності;
— формування духовних цінностей засобами, що відповідають віковим особливостям;
— формування загальнолюдських і морально-духовних цінностей;
— виховання позитивних рис характеру (старанність, організованість, обов'язковість, шанобливе ставлення до старших, чесність, доброта, товариськість, щирість, дисциплінованість, охайність);
— засвоєння норм культури поведінки, спілкування, мовленнєвого етикету, культури взаємостосунків у сім'ї;
— ознайомлення з неписаними законами лицарської честі.
Основні форми реалізації:
— визначення головних заповідей, за якими житиме колектив;
— бесіди-збори: "Про людей, які варті пошани", "Як знайти вірних друзів", "Як боротися із самим собою", "Як чуже добро руки обпалило", "Чи тяжко прощати";
— проведення творчих конкурсів, вернісажів, виставок, складання казок, віршів, оповідань: "Де живе доброта", "Мій пухнастий друг", "Обережно - гілочка", "Якби я був ..."; інсценування казок;
- виховні години: "Ознайомлення з Біблією для дітей", "Правда - кривда";
- рольові ігри "Правила етикету";
- обговорення текстів-замальовок: "Люди", "Рідні", "Люблю", "Друга мама", "Краса і вчинок", "Настрій", "Розгубленість і страх", "Правда про ворогів", "Совість", "Чесне слово" тощо;
- випуск усних журналів, газет; колективне читання та обговорення статей, вміщених у дитячих газетах і журналах;
- ігри-перетворення: "Котик", "Дуб", "Перетворення в орла", "Дельфін";
- трудовий десант, операція "Книжчина лікарня";
- екскурсії.
Підсумок роботи за програмою: свято "Ми живемо серед людей”.
Творча програма "Сходинка здоров'я"
Основна мета. Формувати ставлення до власного здоров'я як до соціальної цінності. Розвивати гармонію тіла і духу, людини і природи.
Основні завдання:
- формувати свідому мотивацію на здоровий спосіб життя;
- прищеплювати елементарні навички загартування, дотримання режиму дня, виконання вимог гігієни та раціонального харчування, поведінки в екстремальних ситуаціях;
- сприяти фізичній розвиненості дітей.
Основні форми реалізації:
- свята "Мийдодір", "Королева Зубна Щітка та принц Гребінець", "Аеробіка тварин", "Мама, тато, я -спортивна сім'я",” Віват Спортландія”, "Я дружу з вітамінами ";
- бесіди: "Від маківки й до п'ят діти хочуть себе знати", “ Вчимося кашляти та чхати”, "Про здоров’я треба знати , про здоров’я треба дбати", ознайомлення з азами санітарії, фармакології, дієтології, правилами загартування;
- діалоги на теми "Шкідливі звички", "Бійка до добра не доведе";
- виконання творчих завдань на різні теми ("Видатні спортсмени України", "Твоя Батьківщина і здоров'я", "Поведінка і здоров'я");
- рольові ігри ("Ситуації", "Не той пропав, хто в біду попав, а той, хто духом занепав", "Швидка допомога" тощо);
- проведення одноденних туристичних походів, далеких прогулянок;
- конкурс "Кращий бігун, кращий стрибунець - всяк молодець!";
- веселі естафети, "Веселі старти", "Лицарські турніри", "Козацькі турніри", командні змагання.
Підсумок роботи за програмою: свято-привал "Щоб бути до праці готовим – будь завжди здоровим".
Творча програма "Сходинка культури"
Основна мета. Формування громадянина -патріота України; формування у дитини мовної, художньо-естетичної, екологічної, трудової культури.
Основні завдання:
— виховання любові до рідної мови і культури, повага до національно-культурних, духовних цінностей;
— виховання почуття причетності до свого народу;
— виховання поваги до батьків, старших, історії рідного народу;
— забезпечення високої художньо-естетичної освіченості й вихованості особистості;
— формування творчої, працелюбної особистості;
— виховання екологічної культури та гармонійних відносин з природою;
— зв'язок виховання з життям.
Основні форми реалізації:
— свята: "Як Батьківщина й сонечко над нами, отак і мама на землі одна.", "Свято бабусь", "Міс Дюймовочка", "Рідна мова -пісня солов'їна", “ Свято птахів”;
— уроки чемності для хлопчиків та дівчаток;
— конкурси: "Українські витівки", казкарів і байкарів, знавців народних звичаїв, прикмет, загадок, оповідань: "А я книжечку читаю, свою мову добре знаю";
— виховні години: "Народні та рослинні символи України", "Хліб як символ народного добра", ;
— Андріївські вечорниці, Свято Миколая, Різдвяні свята тощо;
— інсценування українських народних пісень, казок;
— подорожі у найближче: "Твій сніданок", "Історія тарілки супу", ” Чи слухаються тебе виделка, ложка та ніж”, "Королеву звати Книга".
Підсумок роботи за програмою: свято "Золота криниця мудрості".
Науково-методичне забезпечення програми "П’ять сходинок"
1. Діагностика педагогів з метою виявлення їхньої підготовки до реалізації програми.
2. Проведення педагогічних рад:
— "Творчість педагога: шляхи звільнення від стереотипів і шаблонів";
— "Інноваційні аспекти діяльності вихователя дошкільної групи та вчителя початкових класів у сучасних умовах".
3. Семінари-практикуми:
— "Технології особистісно зорієнтованої педагогічної взаємодії";
— "Надання допомоги батькам у сімейному вихованні";
— "Впровадження нових освітніх технологій на всіх етапах навчання та виховання (активні та інтерактивні технології, проектні технології);
4. Педагогічний турнір "Від авторитарно-каральної педагогіки до співробітництва".
5. Засідання МО вчителів початкових класів:
— особистісно зорієнтовані технології виховання;
— шляхи реалізації Програми "П’ятьох сходинок";
— розвиток особистості: самопізнання, самовиховання, самовизначення;
— активні ігрові форми виховної роботи;
— спільна діяльність НВК та сім'ї щодо вдосконалення виховання дітей;
— методичні аспекти організації самовиховання дітей.
6. Організація методичних виставок з питань інноваційних технологій виховання.
У роботі з вихователями дошкільної групи та учителями використовуються нетрадиційні форми роботи: тренінги, організаційно-діяльнісні ігри, рольові та ділові ігри, дискусійна трибуна, вивчення й розповсюдження досвіду роботи кращих педагогів.